تبلیغات
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
بنام خداوند بخشنده بخشایشگر الر، [این‏] كتابى است كه بر تو نازل كردیم‏، تا مردم را از تاریكیها[ى شرك و ظلم و جهل‏،] به سوى روشنایى [ایمان و عدل و آگاهى‏،] بفرمان پروردگارشان در آورى‏، بسوى راه خداوند عزیز و حمید. «1» همان خدایى كه آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است‏، از آن اوست‏؛ واى بر كافران از مجازات شدید [الهى‏]! «2» همانها كه زندگى دنیا را بر آخرت ترجیح مى‏دهند؛ و [مردم را] از راه خدا باز مى‏دارند؛ و مى‏خواهند راه حق را منحرف سازند؛ آنها در گمراهى دورى هستند! «3» ما هیچ پیامبرى را، جز به زبان قومش‏، نفرستادیم‏؛ تا [حقایق را] براى آنها آشكار سازد؛ سپس خدا هر كس را بخواهد [و مستحق بداند] گمراه‏، و هر كس را بخواهد [و شایسته بداند] هدایت مى‏كند؛ و او توانا و حكیم است‏. «4» ما موسى را با آیات خود فرستادیم‏؛ [و دستور دادیم‏:] قومت را از ظلمات به نور بیرون آر! و (ایّام اللّه‏) را به آنان یاد آور! در این‏، نشانه‏هایى است براى هر صبر كننده شكرگزار! «5» و [به خاطر بیاور] هنگامى را كه موسى به قومش گفت‏: (نعمت خدا را بر خود به یاد داشته باشید، زمانى كه شما را از [چنگال‏] آل فرعون رهایى بخشید! همانها كه شما را به بدترین وجهى عذاب مى‏كردند؛ پسرانتان را سر مى‏بریدند، و زنانتان را [براى خدمتگارى‏] زنده مى‏گذاشتند؛ و در این‏، آزمایش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بود!) «6» و [همچنین به خاطر بیاورید] هنگامى را كه پروردگارتان اعلام داشت‏: (اگر شكرگزارى كنید، [نعمت خود را] بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسى كنید، مجازاتم شدید است‏!) «7» و موسى [به بنى اسرائیل‏] گفت‏: (اگر شما و همه مردم روى زمین كافر شوید، [به خدا زیانى نمى‏رسد؛ چرا كه‏] خداوند، بى‏نیاز و شایسته ستایش است‏!) «8» آیا خبر كسانى كه پیش از شما بودند، به شما نرسید؟! (قوم نوح‏) و (عاد) و (ثمود) و آنها كه پس از ایشان بودند؛ همانها كه جز خداوند از آنان آگاه نیست‏؛ پیامبرانشان دلایل روشن براى آنان آوردند، ولى آنها [از روى تعجّب و استهزا] دست بر دهان گرفتند و گفتند: (ما به آنچه شما به آن فرستاده شده‏اید، كافریم‏! و نسبت به آنچه ما را به سوى آن مى‏خوانید، شكّ و تردید داریم‏!) «9» رسولان آنها گفتند: (آیا در خدا شكّ است‏؟! خدایى كه آسمانها و زمین را آفریده‏؛ او شما را دعوت مى‏كند تا گناهانتان را ببخشد، و تا موعد مقرّرى شما را باقى گذارد!) آنها گفتند: ([ما اینها را نمى‏فهمیم‏! همین اندازه مى‏دانیم كه‏] شما انسانهایى همانند ما هستید، مى‏خواهید ما را از آنچه پدرانمان مى‏پرستیدند بازدارید؛ شما دلیل و معجزه روشنى براى ما بیاورید!) «10» پیامبرانشان به آنها گفتند: (درست است كه ما بشرى همانند شما هستیم‏، ولى خداوند بر هر كس از بندگانش بخواهد [و شایسته بداند]، نعمت مى‏بخشد [و مقام رسالت عطا مى‏كند]! و ما هرگز نمى‏توانیم معجزه‏اى جز بفرمان خدا بیاوریم‏! [و از تهدیدهاى شما نمى‏هراسیم‏؛] افراد باایمان باید تنها بر خدا توكّل كنند! «11» و چرا بر خدا توكّل نكنیم‏، با اینكه ما را به راه‏هاى [سعادت‏] رهبرى كرده است‏؟! و ما بطور مسلّم در برابر آزارهاى شما صبر خواهیم كرد [و دست از رسالت خویش بر نمى‏داریم‏]! و توكّل‏كنندگان‏، باید فقط بر خدا توكّل كنند!) «12» [ولى‏] كافران به پیامبران خود گفتند: (ما قطعاً شما را از سرزمین خود بیرون خواهیم كرد، مگر اینكه به آیین ما بازگردید!) در این حال‏، پروردگارشان به آنها وحى فرستاد كه‏: (ما ظالمان را هلاك مى‏كنیم‏! «13» و شما را بعد از آنان در زمین سكوت خواهیم داد، این [موفقیّت‏]، براى كسى است كه از مقام [عدالت‏] من بترسد؛ و از عذاب [من‏] بیمناك باشد!) «14» و آنها [از خدا] تقاضاى فتح و پیروزى [بر كفار] كردند؛ و [سرانجام‏] هر گردنكش منحرفى نومید و نابود شد! «15» به دنبال او جهنم خواهد بود؛ و از آب بد بوى متعفّنى نوشانده مى‏شود! «16» بزحمت جرعه جرعه آن را سرمى‏كشد؛ و هرگز حاضر نیست به میل خود آن را بیاشامد؛ و مرگ از هرجا به سراغ او مى‏آید؛ ولى با این همه نمى‏میرد! و بدنبال آن‏، عذاب شدیدى است‏! «17» اعمال كسانى كه به پروردگارشان كافر شدند، همچون خاكسترى است در برابر تندباد در یك روز طوفانى‏! آنها توانایى ندارند كمترین چیزى از آنچه را انجام داده‏اند، به دست آورند؛ و این همان گمراهى دور و دراز است‏! «18» آیا ندیدى خداوند، آسمانها و زمین را بحق آفریده است‏؟! اگر بخواهد، شما را مى‏برد و خلق تازه‏اى مى‏آورد! «19» و این كار براى خدا مشكل نیست‏! «20» و [در قیامت‏]، همه آنها در برابر خدا ظاهر مى‏شوند؛ در این هنگام‏، ضعفا [= دنباله‏روان نادان‏] به مستكبران [و رهبران گمراه‏] مى‏گویند: (ما پیروان شما بودیم‏! آیا [اكنون كه بخاطر پیروى از شما گرفتار مجازات الهى شده‏ایم‏،] شما حاضرید سهمى از عذاب الهى را بپذیرید و از ما بردارید؟) آنها مى‏گویند: (اگر خدا ما را هدایت كرده بود، ما نیز شما را هدایت مى‏كردیم‏! [ولى كار از اینها گذشته است‏،] چه بیتابى كنیم و چه شكیبایى‏، تفاوتى براى ما ندارد؛ راه گریزى براى ما نیست‏!) «21» و شیطان‏، هنگامى كه كار تمام مى‏شود، مى‏گوید: (خداوند به شما وعده حق داد؛ و من به شما وعده [باطل‏] دادم‏، و تخلّف كردم‏! من بر شما تسلّطى نداشتم‏، جز اینكه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذیرفتید! بنابر این‏، مرا سرزنش نكنید؛ خود را سرزنش كنید! نه من فریادرس شما هستم‏، و نه شما فریادرس من‏! من نسبت به شرك شما درباره خود، كه از قبل داشتید، [و اطاعت مرا همردیف اطاعت خدا قرار دادید] بیزار و كافرم‏!) مسلّماً ستمكاران عذاب دردناكى دارند! «22» و كسانى را كه ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، به باغهاى بهشت وارد مى‏كنند؛ باغهایى كه نهرها از زیر درختانش جارى است‏؛ به اذن پروردگارشان‏، جاودانه در آن مى‏مانند؛ و تحیّت آنها در آن‏، (سلام‏) است‏. «23» آیا ندیدى چگونه خداوند (كلمه طیبه‏) [و گفتار پاكیزه‏] را به درخت پاكیزه‏اى تشبیه كرده كه ریشه آن [در زمین‏] ثابت‏، و شاخه آن در آسمان است‏؟! «24» هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش مى‏دهد. و خداوند براى مردم مثلها مى‏زند، شاید متذكّر شوند [و پند گیرند]! «25» [همچنین‏] (كلمه خبیثه‏) [و سخن آلوده‏] را به درخت ناپاكى تشبیه كرده كه از روى زمین بركنده شده‏، و قرار و ثباتى ندارد. «26» خداوند كسانى را كه ایمان آوردند، به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان‏، استوار مى‏دارد؛ هم در این جهان‏، و هم در سراى دیگر! و ستمگران را گمراه مى‏سازد، [و لطف خود را از آنها برمى‏گیرد]؛ خداوند هر كار را بخواهد [و مصلحت بداند] انجام مى‏دهد! «27» آیا ندیدى كسانى را كه نعمت خدا را به كفران تبدیل كردند، و قوم خود را به سراى نیستى و نابودى كشاندند؟! «28» [سراى نیستى و نابودى‏، همان‏] جهنم است كه آنها در آتش آن وارد مى‏شوند؛ و بد قرارگاهى است‏! «29» آنها براى خدا همتایانى قرار داده‏اند، تا [مردم را] از راه او [منحرف و] گمراه سازند؛ بگو: ([چند روزى از زندگى دنیا و لذّات آن‏] بهره گیرید؛ امّا عاقبت كار شما به سوى آتش [دوزخ‏] است‏!) «30» به بندگان من كه ایمان آورده‏اند بگو نماز را برپا دارند؛ و از آنچه به آنها روزى داده‏ایم‏، پنهان و آشكار، انفاق كنند؛ پیش از آنكه روزى فرا رسد كه نه در آن خرید و فروش است‏، و نه دوستى‏! [نه با مال مى‏توانند از كیفر خدا رهایى یابند، و نه با پیوندهاى مادى‏!] «31» خداوند همان كسى است كه آسمانها و زمین را آفرید؛ و از آسمان‏، آبى نازل كرد؛ و با آن‏، میوه‏ها[ى مختلف‏] را براى روزى شما [از زمین‏] بیرون آورد؛ و كشتى‏ها را مسخّر شما گردانید، تا بر صفحه دریا به فرمان او حركت كنند؛ و نهرها را [نیز] مسخّر شما نمود؛ «32» و خورشید و ماه را -كه با برنامه منظّمى دركارند- به تسخیر شما درآورد؛ و شب و روز را [نیز] مسخّر شما ساخت‏؛ «33» و از هر چیزى كه از او خواستید، به شما داد؛ و اگر نعمتهاى خدا را بشمارید، هرگز آنها را شماره نتوانید كرد! انسان‏، ستمگر و ناسپاس است‏! «34» [به یاد آورید] زمانى را كه ابراهیم گفت‏: (پروردگارا! این شهر [= مكّه‏] را شهر امنى قرار ده‏! و من و فرزندانم را از پرستش بتها دور نگاه دار! «35» پروردگارا! آنها [= بتها] بسیارى از مردم را گمراه ساختند! هر كس از من پیروى كند از من است‏؛ و هر كس نافرمانى من كند، تو بخشنده و مهربانى‏! «36» پروردگارا! من بعضى از فرزندانم را در سرزمین بى‏آب و علفى‏، در كنار خانه‏اى كه حرم توست‏، ساكن ساختم تا نماز را برپا دارند؛ تو دلهاى گروهى از مردم را متوجّه آنها ساز؛ و از ثمرات به آنها روزى ده‏؛ شاید آنان شكر تو را بجاى آورند! «37» پروردگارا! تو مى‏دانى آنچه را ما پنهان و یا آشكار مى‏كنیم‏؛ و چیزى در زمین و آسمان بر خدا پنهان نیست‏! «38» حمد خداى را كه در پیرى‏، اسماعیل و اسحاق را به من بخشید؛ مسلّماً پروردگار من‏، شنونده [و اجابت كننده‏] دعاست‏. «39» پروردگارا: مرا برپا كننده نماز قرار ده‏، و از فرزندانم [نیز چنین فرما]، پروردگارا: دعاى مرا بپذیر! «40» پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روز كه حساب برپا مى‏شود، بیامرز! «41» گمان مبر كه خدا، از آنچه ظالمان انجام مى‏دهند، غافل است‏! [نه‏، بلكه كیفر] آنها را براى روزى تأخیر انداخته است كه چشمها در آن [به خاطر ترس و وحشت‏] از حركت بازمى‏ایستد... «42» گردنها را كشیده‏، سرها را به آسمان بلندكرده‏، حتّى پلك چشمهایشان از حركت بازمى‏ماند؛ زیرا به هر طرف نگاه كنند، آثار عذاب آشكار است‏!] و [در این حال‏] دلهایشان [فرومى‏ریزد؛ و از اندیشه و امید،] خالى مى‏گردد! «43» و مردم را از روزى كه عذاب الهى به سراغشان مى‏آید، بترسان‏! آن روز كه ظالمان مى‏گویند: (پروردگارا! مدّت كوتاهى ما را مهلت ده‏، تا دعوت تو را بپذیریم و از پیامبران پیروى كنیم‏!) [امّا پاسخ مى‏شنوند كه‏:] مگر قبلاً سوگند یاد نكرده بودید كه زوال و فنایى براى شما نیست‏؟! «44» [آرى شما بودید كه‏] در منازل [و كاخهاى‏] كسانى كه به خویشتن ستم كردند، ساكن شدید؛ و براى شما آشكار شد چگونه با آنان رفتار كردیم‏؛ و براى شما، مثلها [از سرگذشت پیشینیان‏] زدیم [باز هم بیدار نشدید]! «45» آنها نهایت مكر [و نیرنگ‏] خود را به كار زدند؛ و همه مكرها [و توطئه‏هایشان‏] نزد خدا آشكار است‏، هر چند مكرشان چنان باشد كه كوه‏ها را از جا بركند! «46» پس گمان مبر كه خدا وعده‏اى را كه به پیامبرانش داده‏، تخلّف كند! چرا كه خداوند قادر و انتقام گیرنده است‏. «47» در آن روز كه این زمین به زمین دیگر، و آسمانها [به آسمانهاى دیگرى‏] مبدل مى‏شود، و آنان در پیشگاه خداوند واحد قهار ظاهر مى‏گردند! «48» و در آن روز، مجرمان را با هم در غل و زنجیر مى‏بینى‏! [كه دستها و گردنهایشان را به هم بسته است‏!] «49» لباسهایشان از قطران [= ماده چسبنده بد بوى قابل اشتعال‏] است‏؛ و صورتهایشان را آتش مى‏پوشاند... «50» تا خداوند هر كس را، هر آنچه انجام داده‏، جزا دهد! به یقین‏، خداوند سریع الحساب است‏! «51» این [قرآن‏،] پیام [و ابلاغى‏] براى [عموم‏] مردم است‏؛ تا همه به وسیله آن انذار شوند، و بدانند او خدا یكتاست‏؛ و تا صاحبان مغز [و اندیشه‏] پند گیرند! «52» یکی از عمیق‌ترین نیازهای انسان، ارتباط او با خداوند است. رابطه تکوینی و فقر ذاتی انسان نسبت به خدا فطرت خداجویی انسان را اشباع نمی‎کند. بنابراین انسان نیازمند ارتباطی اختیاری با خداوند است که جلوه‌ای از فقر ذاتی اوست. این ارتباط اختیاری که بالطبع متضمن گفتگو با خداوند است می‌تواند پاسخی به فطرت خداجوی انسان باشد و نیاز ذاتی او را در مرتبه فعل اختیاری تأمین نماید. گفتگو با خداوند که می‌تواند شکل‌ها و شیوه‌های متعددی را به خود اختصاص دهد، دعا و نیایش نام دارد که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرهنگ دینی است. یعنی همه ادیان الهی بر طبق فطرت انسانی به بحث دعا و نیایش پرداخته‌اند. در دین مبین اسلام نیز، دعا یکی از زمینه‌های ارتباط با خداست، و چون انسان‌ها دارای مراتب مختلف هستند، دعا نیز دارای مراتب متفاوت خواهد بود. مراتب مختلف دعا در متون دینی نیز مورد توجه قرار گرفته است. صحیفه سجادیه در این زمینه یک منبع غنی است. لذت دعا و جلوه‌های زیبای آن در این مراتب متفاوت است. در این نوشتار به تبیین مراتب مختلف دعا و جایگاه زیبای آن از منظر عرفانی است. محرم ماه قیام و پیام است. ماهی كه به نام فریاد منادیان آزادی و آزادگی در تاریخ جهان شناخته می شودو هرساله عاشقان حق و حقیقت همنوا با كاروان كربلا ، شور و شعورعاشورایی را احیا می كنند و عشق به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را در دلها زنده نگه می دارند. محرم گاه رها شدن روح انسان‏‌ها از زندان نفس است . زمان تفكر درماهیت قیامی است كه بقای دین وانسانیت را تضمین كرد. محرم زمان آموختن رسم زندگی از سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است . بزرگ مردی كه در واپسین لحظات حیات پربار خویش با جمله" اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید" دشمنان دین را به رهایی از اسارت و بندگی نفس فراخواند. قیام خونین سومین پیشوای شیعیان جهان در پس غبار قرن ها هنوزرنگ و بوی تازه دارد. واقعه عاشورا كامل ترین نمونه تقابل كفر و ایمان و مبارزه حق علیه باطل است كه آثار آن در تمام ابعاد تاریخ شیعه و زندگی آزادگان و آزاداندیشان جهان مشهود است. واقعه عاشورا یك رویداد ساده نیست، یك دانشگاه، یك مكتب و یك بینش است .فرصتی ارزشمند برای آموختن مهمترین درس ذلت‌گریزی، ستم‌ستیزی و حمایت از دین و پایبندی به آداب و اصول اسلامی است . امید است تا محرم امسال جوانان و آینده سازان ایران اسلامی بتوانند با تفكر و تعمق درواقعه كربلا و تمسك به ریسمان مودت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در مسیر سعادت و كمال گام بردارند و نمونه ای از وارستگان مكتب عاشورا باشند. حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. اهمیت انفاق و صدقه در اسلام : انفاق از بزرگترین چیزهایی است که اسلام به آن اهمیت داده و برای آن به وسایل گوناگون و طرق مختلفی از قبیل زکات ، خمس و کفارات مالی و سایر اقسام فدیه و انفاقات واجب و صدقات مستحب و همچنین از راه وقف ونذر ، متوسل شده است . هدف اسلام از تشریع این مقررات واجب و مستحب ، این است که سطح زندگی طبقه محروم و مستضعف اجتماع ، که نمی توانند نیازمندیهای خود را بر طرف سازند ، بدینوسیله بالا بیاید . اسلام می خواهد همه شئون زندگی جامعه را به گونه ای منظم و مرتب نماید که ضامن سعادت دنیا و آخرت باشد و بواسطه آن انسان با معارف الهی و اخلاقی انسانی ، در یک زندگی پاکیزه دور از رذایل اخلاقی زیست کند . این جز با یک زندگی خوشی که از نظر آسایش و صفا و صمیمیت در همه افراد جامعه مشابه باشد ، میسر نمی شود و چنین زندگی جز با اصلاح حال همگان و رفع نیازمندیهای زندگی ایشان ، امکان پذیر نیست و راهش این است که افراد جامعه ، از آنچه دارند در راه پر کردن خلأهای اجتماعی که همان نیازمندیهای طبقه محروم است ، صرف نمایند . در قرآن خداوند با مضامین گوناگون توانگران را به انفاق و بخشش سوق داده و بدینوسیله اهمیت آن را خاطر نشان ساخته است . وَ أَنفِقُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا تُلْقُواْ بِأَیْدِیكُمْ إِلىَ التهَّْلُكَةِ وَ أَحْسِنُواْإِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُحْسِنِینَ . از مال خود در راه خدا انفاق کنید و خود را به هلاکت نیندازید و نیکوئی و احسان کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد (6). یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتىِ‏َ یَوْمٌ لَّا بَیْعٌ فِیهِ وَ لَا خُلَّةٌ وَ لَا شَفَاعَةٌوَ الْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ:اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! از آنچه به شما روزى کردیم انفاق كنید! پیش از آنكه روزى بیاید كه نه کسی برای گشایش خود چیزی تواند خرید و نه دوستی و شفاعتی بکار آید و کافران ، همان ستمگرانند. (7) َأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ : ای اهل ایمان ! انفاق کنید از بهترین آنچه اندوخته اید و از آنچه برای شما از زمین می رویانیم .(8)إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَ الْمُصَّدِّقَاتِ وَ أَقْرَضُواْ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَرِیمٌ :همانا مردان و زنانی که در راه خدا به فقراء صدقه و احسان کنند و به خدا قرض نیکو دهند ، خدا احسان آنها را چندین برابر سازد و پاداش با لطف و کرامت نیز عطا کند . (9)مَن جَاءَ بِالحَْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُْ أَمْثَالِهَا وَ مَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ : هر كس كار نیكو انجام دهد اورا ده برابر آن پاداش خواهد بود و هر كس كار بدى انجام دهد، بیش از پیش از کار بدش کیفر نخواهد داشت و بر آنها ستمی نخواهد رفت .(10) وب سایت فراز / faraze website

وب سایت فراز / faraze website
همه عالم روی عشق می چرخد و لازم است که همواره عشق را سر لوحه زندگی خودمان قرار بدهیم. 
نویسندگان
نظر سنجی
برترین اندشه به نظر شما کدام است؟











صفحات جانبی

آیا ممکن است کل کیهان، یک سیاهچالۀ پنج بُعدی باشد؟

احتمالاً می دانید چنانچه در یک سیاهچاله سقوط کنید چه بلایی سرتان خواهد آمد. چنین سقوطی قطعاً برای شما دلپذیر نخواهد بود چرا که پیش از محو شدن در سیاهچاله اجزای بدنتان ریز ریز خواهد شد. اما اگر بخواهید در درون یک سیاهچاله زندگی کنید هنوز یک راه حل برای شما باقی است: سیاهچاله ای را پیدا کنید که پنج بعدی باشد.

به گزارش بیگ بنگ، برخی محققان معتقدند که امکان استمرار حیات در یک سیاهچاله پنج بُعدی، بسیار بیشتر از یک سیاه چاله چهار بعدی معمولی است. در سیاهچاله های چهار بعدی، تغییرات نیروهای کشندی در فاصله های بسیار کم آنقدر شدید است که اجزای بدنتان را پاره پاره خواهد کرد. اما در سیاهچاله های پنج بُعدی، اندازه نیروهای کشندی، قابل صرف نظر کردن است و بنابراین بدون نگرانی جدی از ریز ریز شدن می توانید به کاوش در سیاهچاله بپردازید. از آن جالب تر آنکه تحقیقات حاکی از آن است که ممکن است همگی ما هم اکنون نیز در حال انجام چنین کاری باشیم! در واقع، تجزیه و تحلیل های ریاضی نشان می دهد که کل جهان ما ممکن است یک سیاهچاله پنج بُعدی باشد.

وجود بعد پنجم، تخیل صرف نیست. در واقع، از زمانی که دو فیزیکدان به نام های “تئودور کالوزا” و “اسکار کلین” در دهه ،۱۹۲۰ امکان وحدت یافتن دو نظریه نسبیت و الکترومغناطیس را در سایه افزودن بعد پنجم به ساختار فضا- زمان مطرح کرده بودند، جست وجو برای آن آغاز شده بود. حتی خود اینشتین هم از چنین ایده ای استقبال کرده بود. اکنون باید گفت که فیزیکدان ها دلایل متعددی مبنی بر صحت وجود بُعد پنجم در دست دارند. نسخه پنج بعدی نسبیت حتی از تمامی آزمون های تجربی نیز (که صحت نسخه چهار بعدی آن را نشان داده بودند) با موفقیت بیرون آمده است. در اینجا به عنوان مثال می توان به پیش بینی های نسبیت چهار بعدی در برخی آزمون های نجومی نظیر اندازه گیری های مربوط به عدسی های گرانشی اشاره کرد.

در سال ۱۹۹۵ فیزیکدانی به نام “دیمیتری کالیگاس” و همکارانش از دانشگاه استنفورد کالیفرنیا نشان دادند که نسخه جدید پنج بعدی نسبیت نیز با چنین مشاهداتی کاملاً سازگار است. البته چنین دستاوردی برای نظریه پردازانی که می دانستند نسخه قدیمی تر چهار بعدی نسبیت، به خوبی در درون نسخه جدید پنج بعدی آن می گنجد چندان مایه شگفتی نبود چراکه براساس نظریه جدید، هیچ دلیلی وجود ندارد که یک جهان پنج بعدی، ظاهراً متفاوت از یک جهان چهار بعدی به نظر برسد. در واقع باید گفت که به دلایلی، وجود یک جهان پنج بعدی حتی طبیعی تر از یک جهان چهار بعدی است. یکی از این دلایل، مربوط به چگونگی پیدایش جهان ماست.

دانشمندان مدتی است به دنبال گزینه های دیگری فراتر از مدل استاندارد بیگ بنگ برای تبیین نحوه پیدایش جهان ما هستند. در مدل استاندارد بیگ بنگ، با بازگشت به زمان صفر، به یک تکینگی می رسیم که در آن، تمامی قوانین فیزیک در هم می پاشد و بنابراین مدل یاد شده، عملاً چیزی را در مورد نحوه پیدایش جهان ارائه نمی دهد. اما راه حل هایی برای این معضل وجود دارد. به عنوان مثال براساس برخی از پاسخ های معادلات نسبیت عام، بیگ بنگ، در واقع حاصل از انقباض جهان بوده که پیش از آنکه به نقطه تکینگی رسیده باشد، به ناگهان به بیرون جهش کرده و شروع به انبساط کرده است. اکنون می دانیم که چنین ایده ای در پنج بُعد، بهتر از چهار بعد جواب می دهد. در اینجا موضوع اصلی در ارتباط با تبیین علت وجود ماده در جهان ماست. در مدل های کیهان شناسی چهار بعدی، وجود ماده در جهان را تنها باید به عنوان یک پیش فرض پذیرفت.

در واقع، مدل های چهار بعدی نمی توانند توضیح دهند که جهان چگونه و در چه زمانی مملو از ماده شد. اما در مدل پنج بعدی چنین مسئله ای قابل تبیین است. براساس مدل پنج بعدی چنین به نظر می رسد که مسئله پیدایش ذرات بنیادی در کیهان، با جهش ناگهانی آن از حالت انقباض به انبساط قابل تبیین باشد. در واقع در این مدل، جهش کیهان همانند یک تغییر فاز عمل کرده است و ذرات ماده بر اثر انرژی حاصل از این جهش به وجود آمده اند. اما پنج بُعدی بودن کیهان، چه ربطی به سیاهچاله های پنج بعدی دارد؟

در واقع این ارتباط توسط فیزیکدان ها کشف شده است. فیزیکدانی به نام پائول وسون به همراه یک دانشجوی دکترا با نام سانجیو سیرا مشغول بررسی هندسه سیاهچاله ها بودند، آنها می خواستند رفتار سیاهچاله ها را در فضا- زمان پنج بعدی مورد بررسی قرار دهند. این بررسی، کار دشواری بود چرا که سیاهچاله های پنج بعدی، بسیار پیچیده تر از سیاهچاله های چهار بعدی معمولی هستند. اما نتیجه حاصل کاملاً شگفت انگیز بود: از دیدگاه ریاضی، یک جهان پنج بُعدی می تواند یک سیاهچاله پنج بُعدی باشد. نکته جالب آن است که تا پیش از این، دانشمندان تقریباً مطمئن بودند که در جهان ما سیاهچاله های چهار بعدی وجود دارند (یکی از آنها احتمالاً در مرکز کهکشان ما واقع است).

از طرفی در سال ۱۹۷۲ نشان داده شده بود که شباهت هایی میان جهان ما و سیاهچاله چهار بُعدی وجود دارد. فیزیکدان ها دریافته اند که با ورود به بُعد پنجم، این شباهت کامل خواهد شد. تصور این که جهان ما یک سیاهچاله پنج بُعدی باشد واقعاً شگفت انگیز است. اما بررسی های انجام شده روی نیروی گرانش و برهم کنش ذرات بنیادی مستمراً فیزیکدان ها را به سوی مدل هایی با بیش از چهار بُعد معمول سوق داده است. بنابراین ممکن است جهان های بی شماری وجود داشته باشند که هر یک در دل دیگری واقع شده و هر یک دارای ابعاد بالاتری نسبت به قبلی باشد. انسان هنوز نمی داند در کاوش و جست وجو در این ابعاد، با چه حقایق ناشناخته و شگفت انگیزی روبه رو خواهدشد. اما آنچه مسلم است این است که همین مدل ساده پنج بعدی هم ما را با دیدگاهی جدید نسبت به کیهان مواجه ساخته است. بار دیگر که زیر آسمان شب به ستاره ها خیره شدید، اندکی مکث کرده و به این واقعیت غریب بیندیشید که ممکن است ما واقعاً در یک سیاهچاله پنج بُعدی زندگی کنیم.

نویسنده و ترجمه: شهاب شعری مقدم

سایت علمی بیگ بنگ




طبقه بندی: اخبار و مطالب کیهانی،
[ چهارشنبه 10 تیر 1394 ] [ 08:42 ق.ظ ] [ فراز faraze ]
.: Weblog Themes By Mihan Skin :.

درباره وب سایت

آدرس سایت:

www.faraze.org
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

كد عكس تصادفی

كد عكس تصادفی

online
[dumpname] ([dumpclicks] كلیك)
آرشیو لینكدونی
welcome welcome


مشاهده جدول کامل لیگ برتر ایران

مجله نایت پلاس

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید