تبلیغات
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
بنام خداوند بخشنده بخشایشگر الر، [این‏] كتابى است كه بر تو نازل كردیم‏، تا مردم را از تاریكیها[ى شرك و ظلم و جهل‏،] به سوى روشنایى [ایمان و عدل و آگاهى‏،] بفرمان پروردگارشان در آورى‏، بسوى راه خداوند عزیز و حمید. «1» همان خدایى كه آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است‏، از آن اوست‏؛ واى بر كافران از مجازات شدید [الهى‏]! «2» همانها كه زندگى دنیا را بر آخرت ترجیح مى‏دهند؛ و [مردم را] از راه خدا باز مى‏دارند؛ و مى‏خواهند راه حق را منحرف سازند؛ آنها در گمراهى دورى هستند! «3» ما هیچ پیامبرى را، جز به زبان قومش‏، نفرستادیم‏؛ تا [حقایق را] براى آنها آشكار سازد؛ سپس خدا هر كس را بخواهد [و مستحق بداند] گمراه‏، و هر كس را بخواهد [و شایسته بداند] هدایت مى‏كند؛ و او توانا و حكیم است‏. «4» ما موسى را با آیات خود فرستادیم‏؛ [و دستور دادیم‏:] قومت را از ظلمات به نور بیرون آر! و (ایّام اللّه‏) را به آنان یاد آور! در این‏، نشانه‏هایى است براى هر صبر كننده شكرگزار! «5» و [به خاطر بیاور] هنگامى را كه موسى به قومش گفت‏: (نعمت خدا را بر خود به یاد داشته باشید، زمانى كه شما را از [چنگال‏] آل فرعون رهایى بخشید! همانها كه شما را به بدترین وجهى عذاب مى‏كردند؛ پسرانتان را سر مى‏بریدند، و زنانتان را [براى خدمتگارى‏] زنده مى‏گذاشتند؛ و در این‏، آزمایش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بود!) «6» و [همچنین به خاطر بیاورید] هنگامى را كه پروردگارتان اعلام داشت‏: (اگر شكرگزارى كنید، [نعمت خود را] بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسى كنید، مجازاتم شدید است‏!) «7» و موسى [به بنى اسرائیل‏] گفت‏: (اگر شما و همه مردم روى زمین كافر شوید، [به خدا زیانى نمى‏رسد؛ چرا كه‏] خداوند، بى‏نیاز و شایسته ستایش است‏!) «8» آیا خبر كسانى كه پیش از شما بودند، به شما نرسید؟! (قوم نوح‏) و (عاد) و (ثمود) و آنها كه پس از ایشان بودند؛ همانها كه جز خداوند از آنان آگاه نیست‏؛ پیامبرانشان دلایل روشن براى آنان آوردند، ولى آنها [از روى تعجّب و استهزا] دست بر دهان گرفتند و گفتند: (ما به آنچه شما به آن فرستاده شده‏اید، كافریم‏! و نسبت به آنچه ما را به سوى آن مى‏خوانید، شكّ و تردید داریم‏!) «9» رسولان آنها گفتند: (آیا در خدا شكّ است‏؟! خدایى كه آسمانها و زمین را آفریده‏؛ او شما را دعوت مى‏كند تا گناهانتان را ببخشد، و تا موعد مقرّرى شما را باقى گذارد!) آنها گفتند: ([ما اینها را نمى‏فهمیم‏! همین اندازه مى‏دانیم كه‏] شما انسانهایى همانند ما هستید، مى‏خواهید ما را از آنچه پدرانمان مى‏پرستیدند بازدارید؛ شما دلیل و معجزه روشنى براى ما بیاورید!) «10» پیامبرانشان به آنها گفتند: (درست است كه ما بشرى همانند شما هستیم‏، ولى خداوند بر هر كس از بندگانش بخواهد [و شایسته بداند]، نعمت مى‏بخشد [و مقام رسالت عطا مى‏كند]! و ما هرگز نمى‏توانیم معجزه‏اى جز بفرمان خدا بیاوریم‏! [و از تهدیدهاى شما نمى‏هراسیم‏؛] افراد باایمان باید تنها بر خدا توكّل كنند! «11» و چرا بر خدا توكّل نكنیم‏، با اینكه ما را به راه‏هاى [سعادت‏] رهبرى كرده است‏؟! و ما بطور مسلّم در برابر آزارهاى شما صبر خواهیم كرد [و دست از رسالت خویش بر نمى‏داریم‏]! و توكّل‏كنندگان‏، باید فقط بر خدا توكّل كنند!) «12» [ولى‏] كافران به پیامبران خود گفتند: (ما قطعاً شما را از سرزمین خود بیرون خواهیم كرد، مگر اینكه به آیین ما بازگردید!) در این حال‏، پروردگارشان به آنها وحى فرستاد كه‏: (ما ظالمان را هلاك مى‏كنیم‏! «13» و شما را بعد از آنان در زمین سكوت خواهیم داد، این [موفقیّت‏]، براى كسى است كه از مقام [عدالت‏] من بترسد؛ و از عذاب [من‏] بیمناك باشد!) «14» و آنها [از خدا] تقاضاى فتح و پیروزى [بر كفار] كردند؛ و [سرانجام‏] هر گردنكش منحرفى نومید و نابود شد! «15» به دنبال او جهنم خواهد بود؛ و از آب بد بوى متعفّنى نوشانده مى‏شود! «16» بزحمت جرعه جرعه آن را سرمى‏كشد؛ و هرگز حاضر نیست به میل خود آن را بیاشامد؛ و مرگ از هرجا به سراغ او مى‏آید؛ ولى با این همه نمى‏میرد! و بدنبال آن‏، عذاب شدیدى است‏! «17» اعمال كسانى كه به پروردگارشان كافر شدند، همچون خاكسترى است در برابر تندباد در یك روز طوفانى‏! آنها توانایى ندارند كمترین چیزى از آنچه را انجام داده‏اند، به دست آورند؛ و این همان گمراهى دور و دراز است‏! «18» آیا ندیدى خداوند، آسمانها و زمین را بحق آفریده است‏؟! اگر بخواهد، شما را مى‏برد و خلق تازه‏اى مى‏آورد! «19» و این كار براى خدا مشكل نیست‏! «20» و [در قیامت‏]، همه آنها در برابر خدا ظاهر مى‏شوند؛ در این هنگام‏، ضعفا [= دنباله‏روان نادان‏] به مستكبران [و رهبران گمراه‏] مى‏گویند: (ما پیروان شما بودیم‏! آیا [اكنون كه بخاطر پیروى از شما گرفتار مجازات الهى شده‏ایم‏،] شما حاضرید سهمى از عذاب الهى را بپذیرید و از ما بردارید؟) آنها مى‏گویند: (اگر خدا ما را هدایت كرده بود، ما نیز شما را هدایت مى‏كردیم‏! [ولى كار از اینها گذشته است‏،] چه بیتابى كنیم و چه شكیبایى‏، تفاوتى براى ما ندارد؛ راه گریزى براى ما نیست‏!) «21» و شیطان‏، هنگامى كه كار تمام مى‏شود، مى‏گوید: (خداوند به شما وعده حق داد؛ و من به شما وعده [باطل‏] دادم‏، و تخلّف كردم‏! من بر شما تسلّطى نداشتم‏، جز اینكه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذیرفتید! بنابر این‏، مرا سرزنش نكنید؛ خود را سرزنش كنید! نه من فریادرس شما هستم‏، و نه شما فریادرس من‏! من نسبت به شرك شما درباره خود، كه از قبل داشتید، [و اطاعت مرا همردیف اطاعت خدا قرار دادید] بیزار و كافرم‏!) مسلّماً ستمكاران عذاب دردناكى دارند! «22» و كسانى را كه ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، به باغهاى بهشت وارد مى‏كنند؛ باغهایى كه نهرها از زیر درختانش جارى است‏؛ به اذن پروردگارشان‏، جاودانه در آن مى‏مانند؛ و تحیّت آنها در آن‏، (سلام‏) است‏. «23» آیا ندیدى چگونه خداوند (كلمه طیبه‏) [و گفتار پاكیزه‏] را به درخت پاكیزه‏اى تشبیه كرده كه ریشه آن [در زمین‏] ثابت‏، و شاخه آن در آسمان است‏؟! «24» هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش مى‏دهد. و خداوند براى مردم مثلها مى‏زند، شاید متذكّر شوند [و پند گیرند]! «25» [همچنین‏] (كلمه خبیثه‏) [و سخن آلوده‏] را به درخت ناپاكى تشبیه كرده كه از روى زمین بركنده شده‏، و قرار و ثباتى ندارد. «26» خداوند كسانى را كه ایمان آوردند، به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان‏، استوار مى‏دارد؛ هم در این جهان‏، و هم در سراى دیگر! و ستمگران را گمراه مى‏سازد، [و لطف خود را از آنها برمى‏گیرد]؛ خداوند هر كار را بخواهد [و مصلحت بداند] انجام مى‏دهد! «27» آیا ندیدى كسانى را كه نعمت خدا را به كفران تبدیل كردند، و قوم خود را به سراى نیستى و نابودى كشاندند؟! «28» [سراى نیستى و نابودى‏، همان‏] جهنم است كه آنها در آتش آن وارد مى‏شوند؛ و بد قرارگاهى است‏! «29» آنها براى خدا همتایانى قرار داده‏اند، تا [مردم را] از راه او [منحرف و] گمراه سازند؛ بگو: ([چند روزى از زندگى دنیا و لذّات آن‏] بهره گیرید؛ امّا عاقبت كار شما به سوى آتش [دوزخ‏] است‏!) «30» به بندگان من كه ایمان آورده‏اند بگو نماز را برپا دارند؛ و از آنچه به آنها روزى داده‏ایم‏، پنهان و آشكار، انفاق كنند؛ پیش از آنكه روزى فرا رسد كه نه در آن خرید و فروش است‏، و نه دوستى‏! [نه با مال مى‏توانند از كیفر خدا رهایى یابند، و نه با پیوندهاى مادى‏!] «31» خداوند همان كسى است كه آسمانها و زمین را آفرید؛ و از آسمان‏، آبى نازل كرد؛ و با آن‏، میوه‏ها[ى مختلف‏] را براى روزى شما [از زمین‏] بیرون آورد؛ و كشتى‏ها را مسخّر شما گردانید، تا بر صفحه دریا به فرمان او حركت كنند؛ و نهرها را [نیز] مسخّر شما نمود؛ «32» و خورشید و ماه را -كه با برنامه منظّمى دركارند- به تسخیر شما درآورد؛ و شب و روز را [نیز] مسخّر شما ساخت‏؛ «33» و از هر چیزى كه از او خواستید، به شما داد؛ و اگر نعمتهاى خدا را بشمارید، هرگز آنها را شماره نتوانید كرد! انسان‏، ستمگر و ناسپاس است‏! «34» [به یاد آورید] زمانى را كه ابراهیم گفت‏: (پروردگارا! این شهر [= مكّه‏] را شهر امنى قرار ده‏! و من و فرزندانم را از پرستش بتها دور نگاه دار! «35» پروردگارا! آنها [= بتها] بسیارى از مردم را گمراه ساختند! هر كس از من پیروى كند از من است‏؛ و هر كس نافرمانى من كند، تو بخشنده و مهربانى‏! «36» پروردگارا! من بعضى از فرزندانم را در سرزمین بى‏آب و علفى‏، در كنار خانه‏اى كه حرم توست‏، ساكن ساختم تا نماز را برپا دارند؛ تو دلهاى گروهى از مردم را متوجّه آنها ساز؛ و از ثمرات به آنها روزى ده‏؛ شاید آنان شكر تو را بجاى آورند! «37» پروردگارا! تو مى‏دانى آنچه را ما پنهان و یا آشكار مى‏كنیم‏؛ و چیزى در زمین و آسمان بر خدا پنهان نیست‏! «38» حمد خداى را كه در پیرى‏، اسماعیل و اسحاق را به من بخشید؛ مسلّماً پروردگار من‏، شنونده [و اجابت كننده‏] دعاست‏. «39» پروردگارا: مرا برپا كننده نماز قرار ده‏، و از فرزندانم [نیز چنین فرما]، پروردگارا: دعاى مرا بپذیر! «40» پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روز كه حساب برپا مى‏شود، بیامرز! «41» گمان مبر كه خدا، از آنچه ظالمان انجام مى‏دهند، غافل است‏! [نه‏، بلكه كیفر] آنها را براى روزى تأخیر انداخته است كه چشمها در آن [به خاطر ترس و وحشت‏] از حركت بازمى‏ایستد... «42» گردنها را كشیده‏، سرها را به آسمان بلندكرده‏، حتّى پلك چشمهایشان از حركت بازمى‏ماند؛ زیرا به هر طرف نگاه كنند، آثار عذاب آشكار است‏!] و [در این حال‏] دلهایشان [فرومى‏ریزد؛ و از اندیشه و امید،] خالى مى‏گردد! «43» و مردم را از روزى كه عذاب الهى به سراغشان مى‏آید، بترسان‏! آن روز كه ظالمان مى‏گویند: (پروردگارا! مدّت كوتاهى ما را مهلت ده‏، تا دعوت تو را بپذیریم و از پیامبران پیروى كنیم‏!) [امّا پاسخ مى‏شنوند كه‏:] مگر قبلاً سوگند یاد نكرده بودید كه زوال و فنایى براى شما نیست‏؟! «44» [آرى شما بودید كه‏] در منازل [و كاخهاى‏] كسانى كه به خویشتن ستم كردند، ساكن شدید؛ و براى شما آشكار شد چگونه با آنان رفتار كردیم‏؛ و براى شما، مثلها [از سرگذشت پیشینیان‏] زدیم [باز هم بیدار نشدید]! «45» آنها نهایت مكر [و نیرنگ‏] خود را به كار زدند؛ و همه مكرها [و توطئه‏هایشان‏] نزد خدا آشكار است‏، هر چند مكرشان چنان باشد كه كوه‏ها را از جا بركند! «46» پس گمان مبر كه خدا وعده‏اى را كه به پیامبرانش داده‏، تخلّف كند! چرا كه خداوند قادر و انتقام گیرنده است‏. «47» در آن روز كه این زمین به زمین دیگر، و آسمانها [به آسمانهاى دیگرى‏] مبدل مى‏شود، و آنان در پیشگاه خداوند واحد قهار ظاهر مى‏گردند! «48» و در آن روز، مجرمان را با هم در غل و زنجیر مى‏بینى‏! [كه دستها و گردنهایشان را به هم بسته است‏!] «49» لباسهایشان از قطران [= ماده چسبنده بد بوى قابل اشتعال‏] است‏؛ و صورتهایشان را آتش مى‏پوشاند... «50» تا خداوند هر كس را، هر آنچه انجام داده‏، جزا دهد! به یقین‏، خداوند سریع الحساب است‏! «51» این [قرآن‏،] پیام [و ابلاغى‏] براى [عموم‏] مردم است‏؛ تا همه به وسیله آن انذار شوند، و بدانند او خدا یكتاست‏؛ و تا صاحبان مغز [و اندیشه‏] پند گیرند! «52» یکی از عمیق‌ترین نیازهای انسان، ارتباط او با خداوند است. رابطه تکوینی و فقر ذاتی انسان نسبت به خدا فطرت خداجویی انسان را اشباع نمی‎کند. بنابراین انسان نیازمند ارتباطی اختیاری با خداوند است که جلوه‌ای از فقر ذاتی اوست. این ارتباط اختیاری که بالطبع متضمن گفتگو با خداوند است می‌تواند پاسخی به فطرت خداجوی انسان باشد و نیاز ذاتی او را در مرتبه فعل اختیاری تأمین نماید. گفتگو با خداوند که می‌تواند شکل‌ها و شیوه‌های متعددی را به خود اختصاص دهد، دعا و نیایش نام دارد که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرهنگ دینی است. یعنی همه ادیان الهی بر طبق فطرت انسانی به بحث دعا و نیایش پرداخته‌اند. در دین مبین اسلام نیز، دعا یکی از زمینه‌های ارتباط با خداست، و چون انسان‌ها دارای مراتب مختلف هستند، دعا نیز دارای مراتب متفاوت خواهد بود. مراتب مختلف دعا در متون دینی نیز مورد توجه قرار گرفته است. صحیفه سجادیه در این زمینه یک منبع غنی است. لذت دعا و جلوه‌های زیبای آن در این مراتب متفاوت است. در این نوشتار به تبیین مراتب مختلف دعا و جایگاه زیبای آن از منظر عرفانی است. محرم ماه قیام و پیام است. ماهی كه به نام فریاد منادیان آزادی و آزادگی در تاریخ جهان شناخته می شودو هرساله عاشقان حق و حقیقت همنوا با كاروان كربلا ، شور و شعورعاشورایی را احیا می كنند و عشق به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را در دلها زنده نگه می دارند. محرم گاه رها شدن روح انسان‏‌ها از زندان نفس است . زمان تفكر درماهیت قیامی است كه بقای دین وانسانیت را تضمین كرد. محرم زمان آموختن رسم زندگی از سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است . بزرگ مردی كه در واپسین لحظات حیات پربار خویش با جمله" اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید" دشمنان دین را به رهایی از اسارت و بندگی نفس فراخواند. قیام خونین سومین پیشوای شیعیان جهان در پس غبار قرن ها هنوزرنگ و بوی تازه دارد. واقعه عاشورا كامل ترین نمونه تقابل كفر و ایمان و مبارزه حق علیه باطل است كه آثار آن در تمام ابعاد تاریخ شیعه و زندگی آزادگان و آزاداندیشان جهان مشهود است. واقعه عاشورا یك رویداد ساده نیست، یك دانشگاه، یك مكتب و یك بینش است .فرصتی ارزشمند برای آموختن مهمترین درس ذلت‌گریزی، ستم‌ستیزی و حمایت از دین و پایبندی به آداب و اصول اسلامی است . امید است تا محرم امسال جوانان و آینده سازان ایران اسلامی بتوانند با تفكر و تعمق درواقعه كربلا و تمسك به ریسمان مودت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در مسیر سعادت و كمال گام بردارند و نمونه ای از وارستگان مكتب عاشورا باشند. حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. اهمیت انفاق و صدقه در اسلام : انفاق از بزرگترین چیزهایی است که اسلام به آن اهمیت داده و برای آن به وسایل گوناگون و طرق مختلفی از قبیل زکات ، خمس و کفارات مالی و سایر اقسام فدیه و انفاقات واجب و صدقات مستحب و همچنین از راه وقف ونذر ، متوسل شده است . هدف اسلام از تشریع این مقررات واجب و مستحب ، این است که سطح زندگی طبقه محروم و مستضعف اجتماع ، که نمی توانند نیازمندیهای خود را بر طرف سازند ، بدینوسیله بالا بیاید . اسلام می خواهد همه شئون زندگی جامعه را به گونه ای منظم و مرتب نماید که ضامن سعادت دنیا و آخرت باشد و بواسطه آن انسان با معارف الهی و اخلاقی انسانی ، در یک زندگی پاکیزه دور از رذایل اخلاقی زیست کند . این جز با یک زندگی خوشی که از نظر آسایش و صفا و صمیمیت در همه افراد جامعه مشابه باشد ، میسر نمی شود و چنین زندگی جز با اصلاح حال همگان و رفع نیازمندیهای زندگی ایشان ، امکان پذیر نیست و راهش این است که افراد جامعه ، از آنچه دارند در راه پر کردن خلأهای اجتماعی که همان نیازمندیهای طبقه محروم است ، صرف نمایند . در قرآن خداوند با مضامین گوناگون توانگران را به انفاق و بخشش سوق داده و بدینوسیله اهمیت آن را خاطر نشان ساخته است . وَ أَنفِقُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا تُلْقُواْ بِأَیْدِیكُمْ إِلىَ التهَّْلُكَةِ وَ أَحْسِنُواْإِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُحْسِنِینَ . از مال خود در راه خدا انفاق کنید و خود را به هلاکت نیندازید و نیکوئی و احسان کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد (6). یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتىِ‏َ یَوْمٌ لَّا بَیْعٌ فِیهِ وَ لَا خُلَّةٌ وَ لَا شَفَاعَةٌوَ الْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ:اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! از آنچه به شما روزى کردیم انفاق كنید! پیش از آنكه روزى بیاید كه نه کسی برای گشایش خود چیزی تواند خرید و نه دوستی و شفاعتی بکار آید و کافران ، همان ستمگرانند. (7) َأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ : ای اهل ایمان ! انفاق کنید از بهترین آنچه اندوخته اید و از آنچه برای شما از زمین می رویانیم .(8)إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَ الْمُصَّدِّقَاتِ وَ أَقْرَضُواْ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَرِیمٌ :همانا مردان و زنانی که در راه خدا به فقراء صدقه و احسان کنند و به خدا قرض نیکو دهند ، خدا احسان آنها را چندین برابر سازد و پاداش با لطف و کرامت نیز عطا کند . (9)مَن جَاءَ بِالحَْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُْ أَمْثَالِهَا وَ مَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ : هر كس كار نیكو انجام دهد اورا ده برابر آن پاداش خواهد بود و هر كس كار بدى انجام دهد، بیش از پیش از کار بدش کیفر نخواهد داشت و بر آنها ستمی نخواهد رفت .(10) وب سایت فراز / faraze website

وب سایت فراز / faraze website
همه عالم روی عشق می چرخد و لازم است که همواره عشق را سر لوحه زندگی خودمان قرار بدهیم. 
نویسندگان
نظر سنجی
برترین اندشه به نظر شما کدام است؟











صفحات جانبی

آرسنیک یک سم در آب آشامیدنی

آرسنیک چیست؟

به گزارش پزشکان بدون مرز، ارسنیک یکی از عناصر تشکیل دهنده طبیعی است که بصورت گسترده‌ای در پوسته زمین توزیع یافته است و همچنین مقادیر جزئی نیز در کالاهای روزمره زندگی یافت می‌شود. این عنصر معمولا بصورت ترکیباتی با اکسیژن ، کلرین یا گوگردها که عموما شامل ترکیبات غیرآلی ارسنیک است ، یافت می‌شود.

ترکیبات آلی آرسنیک نیز شامل هیدروژن و کربن‌های ارسنیک است.

آرسنیک یا ارسنیک که در فارسی به اکسید آن مرگ موش و سولفید آن زرنیخ گفته می‌شود، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با علامت As مشخص و دارای عدد اتمی ۳۳ است.

آرسنیک شبه فلز سمی معروفی است که به سه شکل زرد، سیاه و خاکستری یافت می‌شود. آرسنیک و ترکیبات آن به‌عنوان آفت‌کش، علف‌کش، حشره‌کش و آلیاﮊهای مختلف به کار می‌روند.

 ویژگی‌های فیزیکی

• عدد اتمی: ۳۳
• جرم اتمی:۷۴٫۹۲۱۶۰
• نقطه ذوب: C° ۸۰۸
• نقطه جوش: C°۶۰۳
• شعاع اتمی: Å ۱٫۳۳
• رنگ: خاکستری

آرسنیک از نظر شیمیایی شبیه فسفر است تا حدی که در واکنش‌های بیوشیمیایی می‌تواند جایگزین آن شود از این رو سمی است. وقتی به آن حرارت داده شود به صورت اکسید آرسنیک در می‌آید (اکسیده می‌شود) که بوی آن مانند سیر است. آرسنیک و ترکیبات آن همچنین می‌توانند بر اثر حرارت به گاز تبدیل شوند.

این عنصر به دو صورت جامد وجود دارد: زرد و خاکستری، فلز مانند، با جاذبه‌هایی به ترتیب ۹۷/۱ و ۷۳/۵.

در سده بیستم آرسنِت سرب به‌عنوان آفت‌کش برای درختان میوه مورد استفاده قرار گرفت (استفاده از آن در افرادی که به این کار اشتغال داشتند ایجاد آسیب‌های عصب‌شناسی کرد) و آرسنیت مس در سده نوزدهم به‌عنوان عامل رنگ‌کننده در شیرینی‌ها بکار رفت.

سایر کاربردها

سموم کشاورزی و حشره‌کش‌های مختلف

آرسنید گالیم یک نیمه رسانای مهمی است که در ICها بکار می‌رود. مدارهایی که از این ترکیب ساخته شده‌اند نسبت به نوع سیلیکونی بسیار سریع‌تر و البته گرانتر هستند. آرسنید گالیم بر خلاف سیلیکون آن band gap مستقیم است پس می‌تواند در دیودهای لیزری و LEDها برای تبدیل مستقیم الکتریسیته به نور به کار رود.

تری‌اکسید آرسنیک در خون‌شناسی برای درمان بیماران سرطان خون حاد که در برابر ATRA درمانی مقاومت نشان می‌دهند، بکار می‌رود. همچنین در برنزپوش کردن و ساخت مواد آتش‌بازی و ترقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه

آرسنیک (واﮊه یونانی arsenikon به معنی اریپمنت زرد) در دوران بسیار کهن شناخته شده است. از این عنصر به کرات برای قتل استفاده شده است. علائم مسمومیت با این عنصر تا قبل از آزمایش مارش تا حدی نامشخص بود. آلبرتوس مگنوس را اولین کسی می‌دانند که در سال ۱۲۵۰ این عنصر را جدا کرد. جوان شرودر در سال ۱۶۴۹ دو روش برای تهیه آرسنیک منتشر کرد.

از زرنیخ برای ساخت مواد بهداشتی همچون موبر استفاده می‌شود. گفتنی است پایه اصی کرم‌ها و اسپری‌های موبر از دو ماده آهک و زرنیخ می‌باشد.

هشدارها

آرسنیک و بسیاری از ترکیبات آن سمی هستند. آرسنیک با مختل کردن وسیع سیستم گوارشی و ایجاد شوک منجر به مرگ می‌شود.

ارسنیک به دو شکل آلی و غیرآلی (معدنی) تقسیم می‌شود.

مطالعات سم‌شناسی معمولا تفاوت این دو شکل از ارسنیک را موردتوجه قرار نمی‌دهد در عین حال بیشترین توجه خویش را بر روی ترکیبات معدنی ارسنیک متمرکز می‌نماید چراکه اشکال مختلف ارسنیک براحتی در محیط و بدن انسان به یکدیگر تبدیل می‌شوند و در این میان معمولا ترکیبات معدنی ارسنیک بیشتر از اشکال آلی آن مضر و خطرناک هستند.

ارسنیک چگونه به آبهای سطحی و زیرزمینی راه می‌یابد؟

ارسنیک ممکن است بوسیله تجزیه رسوبات و سنگهای معدنی (که ارسنیک غیرآلی دارند) وارد دریاچه‌ها ، رودخانه‌ها و آبهای زیرزمینی طبیعی گردد. ارسنیک از طرق دیگری نیز ، همچون تخلیه مستقیم فاضلابهای صنعتی، ته‌نشینی ذرات ارسنیک موجود در گردوغبار هوا و باران یا برف وارد آبها می‌شود.

این ذرات ارسنیک شاید بوسیله احتراق سوختهای فسیلی (بویژه زغال سنگ ) محصولات فلزی (برای مثال طلا و فلزات اصلی معدنی را می‌توان را نام برد) ، مصارف کشاورزی (مانند آفت‌کش‌ها و افزودنیهای خوراکی ) یا خاکستر زباله‌سوزها و فاضلابها ، وارد هوا شوند.

ارسنیک در بدن به چه صورتی در می‌آید؟

عموما ارسنیک به مقدار زیادی از طریق آب آشامیدنی در بدن جذب می‌شود. یکی از روشهای جذب ، ورود به جریان خون، که نقش هادی مواد به اندامهای مختلف بدن را دارد، می‌باشد. مقادیر بالای ارسنیک در ناخنها و مو ( بیش از حد ) یافت شده است. البته ارسنیک بوسیله ادرار از بدن دفع می‌شود.

ارسنیک چگونه بر سلامت انسانها تاثیر می‌گذارد؟

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، ارسنیک را یکی از عوامل سرطان‌زایی انسان طبقه‌بندی کرده است. نوشیدن آبهایی که شامل شکل غیرآلی ارسنیک در مدت دراز ( طی سالهای متوالی ) هستند. نشان می‌دهد خطر ابتلا به سرطان پوست بر تومورهای مثانه، جگر ، کبد و ریه افزایش می‌دهد. وجود سطح بالای ارسنیک در مدت طولانی در آبهای آشامیدنی سبب ضخامت و رنگ‌پریدگی پوست و تهوع اسهال ، کاهش تولید سلولهای خون، اختلال در ضربان قلب، زیان به رگهای خونی و بی‌حسی در دستها و پاها می‌شود.

در معرض قرار گرفتن در برابر ارسنیک در مدت کوتاه نیز منجر به حساسیتهای معدی ، روده‌ای ، سخت شدن عمل بلع، تشنگی و کاهش غیرطبیعی فشار خون، تشنج و در موارد حادتر، نارسائی و کاهش ضربان قلب که منجر به مرگ می‌شود.

دوز برآورد شده برای یک فرد بزرگسال با وزن ۷۰ کیلوگرم ، بین ۷۰-۲۸۰ میلی‌گرم است . البته سنین جنینی، کودکی، پیری و بیماران مزمن نیز روی سطح پایینتر این مقادیر تأثیر می‌گذارد.

آیا در صورتی که در معرض ارسنیک قرار گرفتیم آزمایشات پزشکی جهت شناسائی آن وجود دارد ؟

وجود مقادیر ارسنیک در ادرار می‌تواند یکی از نشانه‌های در معرض قرارگرفتن با این عنصر باشد. از طرف دیگر اندازه‌گیری ارسنیک در ناخن و مو می‌تواند مقادیر بالای ارسنیک در ۶ تا ۱۲ ماه گذشته در بدن فرد خود را نشان دهد البته این آزمایشات تنها در آزمایشگاههای پیشرفته عملی است . اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان نگران سلامتی خویش در مواجهه با خطرات مصرف آبهای آلوده با ارسنیک هستید، مشاوره‌ای با پزشک متخصص داشته باشید.

چگونه می‌توان گفت آبهای آشامیدنی حاوی ارسنیک هستند؟

ارسنیک، بی‌بو و بی‌مزه است از اینرو مصرف کننده آب آشامیدنی قادر به تشخیص این عنصر در آب مذبور نیست بنابراین تنها یک آزمایشگاه با تجهیزات ویژه آزمایشگاهی می‌تواند مقدار موجود ارسنیک در ذخائر آبی را مشخص کند. اکنون اگر شما می‌خواهید آب مصرفیتان را مورد آزمایش قرار گیرد. در صورتی که آب آشامیدنی یا ذخائر خصوصی دارید یا از آب شهری استفاده می‌کنید با اداره بهداشت محلی خود تماس بگیرید.

چگونه می‌توان با برنامه‌های تصفیه آبهای شهری، ارسنیک را از آب آشامیدنی حذف کرد؟

به نظرمی‌رسید فیلترهای شنی بیشترین بازدهی در حذف ارسنیک از آب در مراحل تصفیه معمولی را دارند. این مقدار می‌تواند حضور ارسنیک را تا ۰۲۵/۰ میلی‌گرم در لیتر کاهش یابد.

روش مذکور برای حذف ارسنیک در آبهای جوامع کوچک بسیار عملی‌تر است. البته روشهای معمول دیگری مثل انعقاد‌کننده‌های آلوم، سولفات فریک و لایم راندمان کمتری دارند.

روشهای ویژه‌ای مثل آلومینیوم فعال شده و اسمز معکوس نیز تأثیر بسزائی در ابر فوق‌ دارند اما این روشها تنها با پیش تصفیه‌های مخصوص ذخائر آبی عملی هستند و از طرفی برای جوامع کوچک نیز مناسب نمی‌باشد.

آیا باید چاههای آب را مورد آزمایش قرارداد؟

اگر شما در ناحیه‌ای زندگی می‌کنید که منابع طبیعی ارسنیک دارد یا مشخص گشته سطح بالائی از ارسنیک در منطقه می‌باشد بهتر است آب چاههای آب را مورد آزمایش‌های ویژه ارسنیک قراردهید.

حال اگر چاه آب حاوی مقادیر زیادی ارسنیک باشد چه باید کرد؟

تعداد تعیین شده اخیر برای کیفیت آب آشامیدنی در کانادا به تصفیه اضافی برای آب بهداشتی نیازی ندارد. حال اگر در ذخائر آب شما بیش از مقدار تعیین شده باشد ( ۰۱/۰ میلی‌گرم درلیتر ) نباید به مدت زیادی برای آشامیدنی یا تهیه غذا مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، چون ارسنیک بعنوان یکی از عوامل سرطان‌زائی شناخته شده است ، شاید شما بخواهید مقدار آن را تا آنجائی که ممکن در آب کاهش دهید. از روشهای معمول و امکان‌پذیر کاهش ارسنیک در آب چاه دسترسی به آبهای زیرزمینی عمیق‌تر یا حفر چاهی جدید در سفره آب زیرزمینی دیگری است .

اتصال مستقیم لوله‌کشی و توزیع عمومی آب شرب نیز از محلهای ممکن دیگر برای حل این مسئله است. چندین روش دیگر مانند، واحدهای اسمز معکوس، دستگاه تقطیرکننده آب، بسترهای مخلوط یکبار مصرف، سیستم‌های یون‌زا و دستگاههای فیلتراسیون ، آلومینیوم فعال شده (آلوم) نیز می‌توانند در کاهش سطح ارسنیک در آب مؤثر واقع شوند. اگر چه تا حالا استفاه از این ادوات تصفیه آب در کانادا معمول نگشته است.




طبقه بندی: اخبار و موضوعات علمی،
[ یکشنبه 8 شهریور 1394 ] [ 08:19 ق.ظ ] [ فراز faraze ]
.: Weblog Themes By Mihan Skin :.

درباره وب سایت

آدرس سایت:

www.faraze.org
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

كد عكس تصادفی

كد عكس تصادفی

online
[dumpname] ([dumpclicks] كلیك)
آرشیو لینكدونی
welcome welcome


مشاهده جدول کامل لیگ برتر ایران

مجله نایت پلاس

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید