تبلیغات
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
بنام خداوند بخشنده بخشایشگر الر، [این‏] كتابى است كه بر تو نازل كردیم‏، تا مردم را از تاریكیها[ى شرك و ظلم و جهل‏،] به سوى روشنایى [ایمان و عدل و آگاهى‏،] بفرمان پروردگارشان در آورى‏، بسوى راه خداوند عزیز و حمید. «1» همان خدایى كه آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است‏، از آن اوست‏؛ واى بر كافران از مجازات شدید [الهى‏]! «2» همانها كه زندگى دنیا را بر آخرت ترجیح مى‏دهند؛ و [مردم را] از راه خدا باز مى‏دارند؛ و مى‏خواهند راه حق را منحرف سازند؛ آنها در گمراهى دورى هستند! «3» ما هیچ پیامبرى را، جز به زبان قومش‏، نفرستادیم‏؛ تا [حقایق را] براى آنها آشكار سازد؛ سپس خدا هر كس را بخواهد [و مستحق بداند] گمراه‏، و هر كس را بخواهد [و شایسته بداند] هدایت مى‏كند؛ و او توانا و حكیم است‏. «4» ما موسى را با آیات خود فرستادیم‏؛ [و دستور دادیم‏:] قومت را از ظلمات به نور بیرون آر! و (ایّام اللّه‏) را به آنان یاد آور! در این‏، نشانه‏هایى است براى هر صبر كننده شكرگزار! «5» و [به خاطر بیاور] هنگامى را كه موسى به قومش گفت‏: (نعمت خدا را بر خود به یاد داشته باشید، زمانى كه شما را از [چنگال‏] آل فرعون رهایى بخشید! همانها كه شما را به بدترین وجهى عذاب مى‏كردند؛ پسرانتان را سر مى‏بریدند، و زنانتان را [براى خدمتگارى‏] زنده مى‏گذاشتند؛ و در این‏، آزمایش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بود!) «6» و [همچنین به خاطر بیاورید] هنگامى را كه پروردگارتان اعلام داشت‏: (اگر شكرگزارى كنید، [نعمت خود را] بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسى كنید، مجازاتم شدید است‏!) «7» و موسى [به بنى اسرائیل‏] گفت‏: (اگر شما و همه مردم روى زمین كافر شوید، [به خدا زیانى نمى‏رسد؛ چرا كه‏] خداوند، بى‏نیاز و شایسته ستایش است‏!) «8» آیا خبر كسانى كه پیش از شما بودند، به شما نرسید؟! (قوم نوح‏) و (عاد) و (ثمود) و آنها كه پس از ایشان بودند؛ همانها كه جز خداوند از آنان آگاه نیست‏؛ پیامبرانشان دلایل روشن براى آنان آوردند، ولى آنها [از روى تعجّب و استهزا] دست بر دهان گرفتند و گفتند: (ما به آنچه شما به آن فرستاده شده‏اید، كافریم‏! و نسبت به آنچه ما را به سوى آن مى‏خوانید، شكّ و تردید داریم‏!) «9» رسولان آنها گفتند: (آیا در خدا شكّ است‏؟! خدایى كه آسمانها و زمین را آفریده‏؛ او شما را دعوت مى‏كند تا گناهانتان را ببخشد، و تا موعد مقرّرى شما را باقى گذارد!) آنها گفتند: ([ما اینها را نمى‏فهمیم‏! همین اندازه مى‏دانیم كه‏] شما انسانهایى همانند ما هستید، مى‏خواهید ما را از آنچه پدرانمان مى‏پرستیدند بازدارید؛ شما دلیل و معجزه روشنى براى ما بیاورید!) «10» پیامبرانشان به آنها گفتند: (درست است كه ما بشرى همانند شما هستیم‏، ولى خداوند بر هر كس از بندگانش بخواهد [و شایسته بداند]، نعمت مى‏بخشد [و مقام رسالت عطا مى‏كند]! و ما هرگز نمى‏توانیم معجزه‏اى جز بفرمان خدا بیاوریم‏! [و از تهدیدهاى شما نمى‏هراسیم‏؛] افراد باایمان باید تنها بر خدا توكّل كنند! «11» و چرا بر خدا توكّل نكنیم‏، با اینكه ما را به راه‏هاى [سعادت‏] رهبرى كرده است‏؟! و ما بطور مسلّم در برابر آزارهاى شما صبر خواهیم كرد [و دست از رسالت خویش بر نمى‏داریم‏]! و توكّل‏كنندگان‏، باید فقط بر خدا توكّل كنند!) «12» [ولى‏] كافران به پیامبران خود گفتند: (ما قطعاً شما را از سرزمین خود بیرون خواهیم كرد، مگر اینكه به آیین ما بازگردید!) در این حال‏، پروردگارشان به آنها وحى فرستاد كه‏: (ما ظالمان را هلاك مى‏كنیم‏! «13» و شما را بعد از آنان در زمین سكوت خواهیم داد، این [موفقیّت‏]، براى كسى است كه از مقام [عدالت‏] من بترسد؛ و از عذاب [من‏] بیمناك باشد!) «14» و آنها [از خدا] تقاضاى فتح و پیروزى [بر كفار] كردند؛ و [سرانجام‏] هر گردنكش منحرفى نومید و نابود شد! «15» به دنبال او جهنم خواهد بود؛ و از آب بد بوى متعفّنى نوشانده مى‏شود! «16» بزحمت جرعه جرعه آن را سرمى‏كشد؛ و هرگز حاضر نیست به میل خود آن را بیاشامد؛ و مرگ از هرجا به سراغ او مى‏آید؛ ولى با این همه نمى‏میرد! و بدنبال آن‏، عذاب شدیدى است‏! «17» اعمال كسانى كه به پروردگارشان كافر شدند، همچون خاكسترى است در برابر تندباد در یك روز طوفانى‏! آنها توانایى ندارند كمترین چیزى از آنچه را انجام داده‏اند، به دست آورند؛ و این همان گمراهى دور و دراز است‏! «18» آیا ندیدى خداوند، آسمانها و زمین را بحق آفریده است‏؟! اگر بخواهد، شما را مى‏برد و خلق تازه‏اى مى‏آورد! «19» و این كار براى خدا مشكل نیست‏! «20» و [در قیامت‏]، همه آنها در برابر خدا ظاهر مى‏شوند؛ در این هنگام‏، ضعفا [= دنباله‏روان نادان‏] به مستكبران [و رهبران گمراه‏] مى‏گویند: (ما پیروان شما بودیم‏! آیا [اكنون كه بخاطر پیروى از شما گرفتار مجازات الهى شده‏ایم‏،] شما حاضرید سهمى از عذاب الهى را بپذیرید و از ما بردارید؟) آنها مى‏گویند: (اگر خدا ما را هدایت كرده بود، ما نیز شما را هدایت مى‏كردیم‏! [ولى كار از اینها گذشته است‏،] چه بیتابى كنیم و چه شكیبایى‏، تفاوتى براى ما ندارد؛ راه گریزى براى ما نیست‏!) «21» و شیطان‏، هنگامى كه كار تمام مى‏شود، مى‏گوید: (خداوند به شما وعده حق داد؛ و من به شما وعده [باطل‏] دادم‏، و تخلّف كردم‏! من بر شما تسلّطى نداشتم‏، جز اینكه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذیرفتید! بنابر این‏، مرا سرزنش نكنید؛ خود را سرزنش كنید! نه من فریادرس شما هستم‏، و نه شما فریادرس من‏! من نسبت به شرك شما درباره خود، كه از قبل داشتید، [و اطاعت مرا همردیف اطاعت خدا قرار دادید] بیزار و كافرم‏!) مسلّماً ستمكاران عذاب دردناكى دارند! «22» و كسانى را كه ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، به باغهاى بهشت وارد مى‏كنند؛ باغهایى كه نهرها از زیر درختانش جارى است‏؛ به اذن پروردگارشان‏، جاودانه در آن مى‏مانند؛ و تحیّت آنها در آن‏، (سلام‏) است‏. «23» آیا ندیدى چگونه خداوند (كلمه طیبه‏) [و گفتار پاكیزه‏] را به درخت پاكیزه‏اى تشبیه كرده كه ریشه آن [در زمین‏] ثابت‏، و شاخه آن در آسمان است‏؟! «24» هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش مى‏دهد. و خداوند براى مردم مثلها مى‏زند، شاید متذكّر شوند [و پند گیرند]! «25» [همچنین‏] (كلمه خبیثه‏) [و سخن آلوده‏] را به درخت ناپاكى تشبیه كرده كه از روى زمین بركنده شده‏، و قرار و ثباتى ندارد. «26» خداوند كسانى را كه ایمان آوردند، به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان‏، استوار مى‏دارد؛ هم در این جهان‏، و هم در سراى دیگر! و ستمگران را گمراه مى‏سازد، [و لطف خود را از آنها برمى‏گیرد]؛ خداوند هر كار را بخواهد [و مصلحت بداند] انجام مى‏دهد! «27» آیا ندیدى كسانى را كه نعمت خدا را به كفران تبدیل كردند، و قوم خود را به سراى نیستى و نابودى كشاندند؟! «28» [سراى نیستى و نابودى‏، همان‏] جهنم است كه آنها در آتش آن وارد مى‏شوند؛ و بد قرارگاهى است‏! «29» آنها براى خدا همتایانى قرار داده‏اند، تا [مردم را] از راه او [منحرف و] گمراه سازند؛ بگو: ([چند روزى از زندگى دنیا و لذّات آن‏] بهره گیرید؛ امّا عاقبت كار شما به سوى آتش [دوزخ‏] است‏!) «30» به بندگان من كه ایمان آورده‏اند بگو نماز را برپا دارند؛ و از آنچه به آنها روزى داده‏ایم‏، پنهان و آشكار، انفاق كنند؛ پیش از آنكه روزى فرا رسد كه نه در آن خرید و فروش است‏، و نه دوستى‏! [نه با مال مى‏توانند از كیفر خدا رهایى یابند، و نه با پیوندهاى مادى‏!] «31» خداوند همان كسى است كه آسمانها و زمین را آفرید؛ و از آسمان‏، آبى نازل كرد؛ و با آن‏، میوه‏ها[ى مختلف‏] را براى روزى شما [از زمین‏] بیرون آورد؛ و كشتى‏ها را مسخّر شما گردانید، تا بر صفحه دریا به فرمان او حركت كنند؛ و نهرها را [نیز] مسخّر شما نمود؛ «32» و خورشید و ماه را -كه با برنامه منظّمى دركارند- به تسخیر شما درآورد؛ و شب و روز را [نیز] مسخّر شما ساخت‏؛ «33» و از هر چیزى كه از او خواستید، به شما داد؛ و اگر نعمتهاى خدا را بشمارید، هرگز آنها را شماره نتوانید كرد! انسان‏، ستمگر و ناسپاس است‏! «34» [به یاد آورید] زمانى را كه ابراهیم گفت‏: (پروردگارا! این شهر [= مكّه‏] را شهر امنى قرار ده‏! و من و فرزندانم را از پرستش بتها دور نگاه دار! «35» پروردگارا! آنها [= بتها] بسیارى از مردم را گمراه ساختند! هر كس از من پیروى كند از من است‏؛ و هر كس نافرمانى من كند، تو بخشنده و مهربانى‏! «36» پروردگارا! من بعضى از فرزندانم را در سرزمین بى‏آب و علفى‏، در كنار خانه‏اى كه حرم توست‏، ساكن ساختم تا نماز را برپا دارند؛ تو دلهاى گروهى از مردم را متوجّه آنها ساز؛ و از ثمرات به آنها روزى ده‏؛ شاید آنان شكر تو را بجاى آورند! «37» پروردگارا! تو مى‏دانى آنچه را ما پنهان و یا آشكار مى‏كنیم‏؛ و چیزى در زمین و آسمان بر خدا پنهان نیست‏! «38» حمد خداى را كه در پیرى‏، اسماعیل و اسحاق را به من بخشید؛ مسلّماً پروردگار من‏، شنونده [و اجابت كننده‏] دعاست‏. «39» پروردگارا: مرا برپا كننده نماز قرار ده‏، و از فرزندانم [نیز چنین فرما]، پروردگارا: دعاى مرا بپذیر! «40» پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روز كه حساب برپا مى‏شود، بیامرز! «41» گمان مبر كه خدا، از آنچه ظالمان انجام مى‏دهند، غافل است‏! [نه‏، بلكه كیفر] آنها را براى روزى تأخیر انداخته است كه چشمها در آن [به خاطر ترس و وحشت‏] از حركت بازمى‏ایستد... «42» گردنها را كشیده‏، سرها را به آسمان بلندكرده‏، حتّى پلك چشمهایشان از حركت بازمى‏ماند؛ زیرا به هر طرف نگاه كنند، آثار عذاب آشكار است‏!] و [در این حال‏] دلهایشان [فرومى‏ریزد؛ و از اندیشه و امید،] خالى مى‏گردد! «43» و مردم را از روزى كه عذاب الهى به سراغشان مى‏آید، بترسان‏! آن روز كه ظالمان مى‏گویند: (پروردگارا! مدّت كوتاهى ما را مهلت ده‏، تا دعوت تو را بپذیریم و از پیامبران پیروى كنیم‏!) [امّا پاسخ مى‏شنوند كه‏:] مگر قبلاً سوگند یاد نكرده بودید كه زوال و فنایى براى شما نیست‏؟! «44» [آرى شما بودید كه‏] در منازل [و كاخهاى‏] كسانى كه به خویشتن ستم كردند، ساكن شدید؛ و براى شما آشكار شد چگونه با آنان رفتار كردیم‏؛ و براى شما، مثلها [از سرگذشت پیشینیان‏] زدیم [باز هم بیدار نشدید]! «45» آنها نهایت مكر [و نیرنگ‏] خود را به كار زدند؛ و همه مكرها [و توطئه‏هایشان‏] نزد خدا آشكار است‏، هر چند مكرشان چنان باشد كه كوه‏ها را از جا بركند! «46» پس گمان مبر كه خدا وعده‏اى را كه به پیامبرانش داده‏، تخلّف كند! چرا كه خداوند قادر و انتقام گیرنده است‏. «47» در آن روز كه این زمین به زمین دیگر، و آسمانها [به آسمانهاى دیگرى‏] مبدل مى‏شود، و آنان در پیشگاه خداوند واحد قهار ظاهر مى‏گردند! «48» و در آن روز، مجرمان را با هم در غل و زنجیر مى‏بینى‏! [كه دستها و گردنهایشان را به هم بسته است‏!] «49» لباسهایشان از قطران [= ماده چسبنده بد بوى قابل اشتعال‏] است‏؛ و صورتهایشان را آتش مى‏پوشاند... «50» تا خداوند هر كس را، هر آنچه انجام داده‏، جزا دهد! به یقین‏، خداوند سریع الحساب است‏! «51» این [قرآن‏،] پیام [و ابلاغى‏] براى [عموم‏] مردم است‏؛ تا همه به وسیله آن انذار شوند، و بدانند او خدا یكتاست‏؛ و تا صاحبان مغز [و اندیشه‏] پند گیرند! «52» یکی از عمیق‌ترین نیازهای انسان، ارتباط او با خداوند است. رابطه تکوینی و فقر ذاتی انسان نسبت به خدا فطرت خداجویی انسان را اشباع نمی‎کند. بنابراین انسان نیازمند ارتباطی اختیاری با خداوند است که جلوه‌ای از فقر ذاتی اوست. این ارتباط اختیاری که بالطبع متضمن گفتگو با خداوند است می‌تواند پاسخی به فطرت خداجوی انسان باشد و نیاز ذاتی او را در مرتبه فعل اختیاری تأمین نماید. گفتگو با خداوند که می‌تواند شکل‌ها و شیوه‌های متعددی را به خود اختصاص دهد، دعا و نیایش نام دارد که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرهنگ دینی است. یعنی همه ادیان الهی بر طبق فطرت انسانی به بحث دعا و نیایش پرداخته‌اند. در دین مبین اسلام نیز، دعا یکی از زمینه‌های ارتباط با خداست، و چون انسان‌ها دارای مراتب مختلف هستند، دعا نیز دارای مراتب متفاوت خواهد بود. مراتب مختلف دعا در متون دینی نیز مورد توجه قرار گرفته است. صحیفه سجادیه در این زمینه یک منبع غنی است. لذت دعا و جلوه‌های زیبای آن در این مراتب متفاوت است. در این نوشتار به تبیین مراتب مختلف دعا و جایگاه زیبای آن از منظر عرفانی است. محرم ماه قیام و پیام است. ماهی كه به نام فریاد منادیان آزادی و آزادگی در تاریخ جهان شناخته می شودو هرساله عاشقان حق و حقیقت همنوا با كاروان كربلا ، شور و شعورعاشورایی را احیا می كنند و عشق به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را در دلها زنده نگه می دارند. محرم گاه رها شدن روح انسان‏‌ها از زندان نفس است . زمان تفكر درماهیت قیامی است كه بقای دین وانسانیت را تضمین كرد. محرم زمان آموختن رسم زندگی از سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است . بزرگ مردی كه در واپسین لحظات حیات پربار خویش با جمله" اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید" دشمنان دین را به رهایی از اسارت و بندگی نفس فراخواند. قیام خونین سومین پیشوای شیعیان جهان در پس غبار قرن ها هنوزرنگ و بوی تازه دارد. واقعه عاشورا كامل ترین نمونه تقابل كفر و ایمان و مبارزه حق علیه باطل است كه آثار آن در تمام ابعاد تاریخ شیعه و زندگی آزادگان و آزاداندیشان جهان مشهود است. واقعه عاشورا یك رویداد ساده نیست، یك دانشگاه، یك مكتب و یك بینش است .فرصتی ارزشمند برای آموختن مهمترین درس ذلت‌گریزی، ستم‌ستیزی و حمایت از دین و پایبندی به آداب و اصول اسلامی است . امید است تا محرم امسال جوانان و آینده سازان ایران اسلامی بتوانند با تفكر و تعمق درواقعه كربلا و تمسك به ریسمان مودت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در مسیر سعادت و كمال گام بردارند و نمونه ای از وارستگان مكتب عاشورا باشند. حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. اهمیت انفاق و صدقه در اسلام : انفاق از بزرگترین چیزهایی است که اسلام به آن اهمیت داده و برای آن به وسایل گوناگون و طرق مختلفی از قبیل زکات ، خمس و کفارات مالی و سایر اقسام فدیه و انفاقات واجب و صدقات مستحب و همچنین از راه وقف ونذر ، متوسل شده است . هدف اسلام از تشریع این مقررات واجب و مستحب ، این است که سطح زندگی طبقه محروم و مستضعف اجتماع ، که نمی توانند نیازمندیهای خود را بر طرف سازند ، بدینوسیله بالا بیاید . اسلام می خواهد همه شئون زندگی جامعه را به گونه ای منظم و مرتب نماید که ضامن سعادت دنیا و آخرت باشد و بواسطه آن انسان با معارف الهی و اخلاقی انسانی ، در یک زندگی پاکیزه دور از رذایل اخلاقی زیست کند . این جز با یک زندگی خوشی که از نظر آسایش و صفا و صمیمیت در همه افراد جامعه مشابه باشد ، میسر نمی شود و چنین زندگی جز با اصلاح حال همگان و رفع نیازمندیهای زندگی ایشان ، امکان پذیر نیست و راهش این است که افراد جامعه ، از آنچه دارند در راه پر کردن خلأهای اجتماعی که همان نیازمندیهای طبقه محروم است ، صرف نمایند . در قرآن خداوند با مضامین گوناگون توانگران را به انفاق و بخشش سوق داده و بدینوسیله اهمیت آن را خاطر نشان ساخته است . وَ أَنفِقُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ وَ لَا تُلْقُواْ بِأَیْدِیكُمْ إِلىَ التهَّْلُكَةِ وَ أَحْسِنُواْإِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُحْسِنِینَ . از مال خود در راه خدا انفاق کنید و خود را به هلاکت نیندازید و نیکوئی و احسان کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد (6). یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتىِ‏َ یَوْمٌ لَّا بَیْعٌ فِیهِ وَ لَا خُلَّةٌ وَ لَا شَفَاعَةٌوَ الْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ:اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! از آنچه به شما روزى کردیم انفاق كنید! پیش از آنكه روزى بیاید كه نه کسی برای گشایش خود چیزی تواند خرید و نه دوستی و شفاعتی بکار آید و کافران ، همان ستمگرانند. (7) َأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ : ای اهل ایمان ! انفاق کنید از بهترین آنچه اندوخته اید و از آنچه برای شما از زمین می رویانیم .(8)إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَ الْمُصَّدِّقَاتِ وَ أَقْرَضُواْ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَرِیمٌ :همانا مردان و زنانی که در راه خدا به فقراء صدقه و احسان کنند و به خدا قرض نیکو دهند ، خدا احسان آنها را چندین برابر سازد و پاداش با لطف و کرامت نیز عطا کند . (9)مَن جَاءَ بِالحَْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُْ أَمْثَالِهَا وَ مَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ : هر كس كار نیكو انجام دهد اورا ده برابر آن پاداش خواهد بود و هر كس كار بدى انجام دهد، بیش از پیش از کار بدش کیفر نخواهد داشت و بر آنها ستمی نخواهد رفت .(10) وب سایت فراز / faraze website

وب سایت فراز / faraze website
همه عالم روی عشق می چرخد و لازم است که همواره عشق را سر لوحه زندگی خودمان قرار بدهیم. 
نویسندگان
نظر سنجی
برترین اندشه به نظر شما کدام است؟











صفحات جانبی

درد کشاله ران

به گزارش پزشکان بدون مرز، ماهیچه ران باعث ایجاد حرکت می شود و تاندون های این قسمت ماهیچه های ران را به استخوان پلویس و ناحیه تحتانی ساق پا متصل کرده است و باعث ساخت مفصل لگن و زانو شده است عصب ها هم نقش کنترل احساس و حرکات را برعهده دارند و رگ ها هم برای جاری شدن جریان خون درناحیه ران ساخته شده است هرکدام ازساختارهای مفصل ران می توانند دچار آسیب دیدگی، عفونت، بیماری یا اختلالات دیگر بشوند و باعث ایجاد درد در بدن شوند.

درد ران پا می تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود درد کشاله ران پا به صورت خفیف ،شدید همراه با علائمی مانند سوزش، سوزن سوزن شدن ایجاد می شود شما ممکن است با بی حسی هم دراین مفصل مواجه شوید درد ران پا می تواند به میزانی ناراحت کننده و تحریک کننده باشد که ایجاد وزن بدن بر روی پا هنگام پیاده روی غیرقابل تحمل شود درد ران میتواند به دلایل متعددی ایجاد شود که شامل رشد طبیعی و بالا رفتن سن است درد ران پا ناشی ازکشیدگی جزئی یا کوفتگی ماهیچه ها می تواند بوسیله درمان های خانگی مانند استراحت،یخ درمانی،بالا گرفتن ساق پا،مصرف مسکن کنترل شود.

علت ها و دلایل

در ادامه دلایل شایع پا درد و علت درد کشاله ران پا ذکر شده است

آرتروز

با بروز آرتروز غضروف ها کم کم فرسوده می شوند و از بین می روند و باعث لغزندگی استخوان های این ناحیه می شود.یکی از علت های درد این قسمت که در افراد بالای ۶۵ سال با درد های شدید در ران یاکشاله ران رخ می دهد،آرتروز می باشد.

زمانیکه غضروف های ران فرسوده می شوند استخوان های ران برخلاف حفره داخل ران کشیده می شوند.خردشدن استخوان ها و غضروف ها با فعالیت های طبیعی انجام می شود.درد در کشاله ران و قسمت جلو ران یکی از علت های رایج آرتروز ران می باشد مخصوصا در هنگام فعالیت هایی همچون پیاده روی و فعالیت هایی که نیاز به پیچاندن ران داریم مثل پوشیدن جوراب ها و سوار و پیاده شدن از ماشین.علت این درد کشیده شدن استخوان ها برخلاف یکدیگر است .

شکستگی کشاله ران

شکستگی در افراد مسن که داری استخوان های ضعیف تر و یا مبتلا به آرتروز هستند بیشتر اتفاق میفتد.اگر چه آرتروز بیشتر در زنان رخ میدهد اما خطر ابتلا به آن در مردان بالای ۶۵ سال هم وجود دارد شکستگی ران یکی از موارد اضطراری پزشکی میباشد و احتیاج به عمل جراحی فوری دارد.

همچنین در افراد جوانی که فعالیت های زیادی دارندخطر شکستگی ران افزایش پیدا می کند. زمانیکه ماهیچه ها خسته می شوند شوکی که ناشی از ضربه های که براثر فعالیت هایی چون پریدن یا دیگر فعالیت های میباشد را دریافت نمی کند و نیرو به استخوان ها وارد می شود و باعث ایجاد شکستگی های خفیف می شود و این شکستگی های باعث درد می شود.

التهاب کیسه زلالی

این التهابات، التهاب کیسه پراز مایعی است که نگهدارنده مفاصل بعد از آسیب دیدگی است.التهابات تروچانتریک بر روی ناحیه بیرونی ران اثر می گذارد و با انجام فعالیت هایی چون برخاستن ،پیاده روی ،بالا و پایین رفتن از پله و رانندگی درد به سراغ بیمار می آید.

از بین رفتن استخوان ها یا سرطان استخوان

ورود خون نامناسب به بدن میتواند به استخوان ها آسیب برساند و باعث ایجاد سرطان استخوان و از بین رفتن آن ها شود.کورتی کاستروید می تواند سیستم ایمنی بدن را از بین ببرد و در شرایط متفاوت پزشکی باعث سرطان استخوان شود و ناحیه ران یکی از قسمت های است که تحت تاثیر این سرطان قرار می گیرد.

فرسودگی تاندون

تاندون ها مانند بافت های ارتباط دهنده مفاصل را به کشاله ران و دیگر استخوان متصل می کند که بوسیله حرکات سخت و مکرر می تواند دردناک و ملتهب بشود. تاندون ها می توانند با انجام هرگونه فعالیت ورزشی آسیب ببیند و استفاده بیش از حد از یک قسمت بدن هم باهث آسیب به تاندون می شود.

کشیدگی یا رگ به رگ شدن

این رگ به رگ شدن باعث ایجاد یک پارگی در ماهیچه ها که بر اثر استفاده بیش از حد از آن ماهیچه و حساس شدن آن است ایجاد شود.علت رگ به رگ شدن های پایین تر می تواند پیچ خوردن سریع و کشیدن ماهیچه ها که بوسیله ستون مهره ها پشتبیبانی می شود باشد .اغلب ماهیچه های کمر وکشاله ران دچار کشیدگی می شوند زیرا ماهیچه های شکم بسیار ضعیف هستند تا بتوانند قسمت های دیگر را پشتیبانی کنند.

عفونت کشاله ران

آرتروزهای عفونی می تواند در دوران جنینی و یا دوران کودکی شدت یابد.در این دوران سیستم ایمنی بدن به حدی نرسیده که بتواند باکتری هایی که وارد خون می شود را ازبین ببرد و این عفونت ها در ران قرار می گیرد و باعث درد و بیحسی در این ناحیه می شود. تب ،حرارت و التهاب در کشاله ران نشان دهنده عفونت در این قسمت است.

البته درد ران علت های دیگری نیز دارد . و اگر موارد زیر مطرح باشد شما نیاز به کمک پزشک دارید :

– دلیل درد زیاد نتوانستید به صورت طبیعی راه بروید

– نتوانستیدکشاله ران خود را خم کنید

– بیشتر از چندروز درد احساس کردید

– بدشکلی یا تورم در کشاله ران یا قسمت بالای آن

– احساس درد در کشاله ران درشب یا زمان استراحت

– افزایش تب ،التهاب وحرارت در کشاله ران

تشخیص

ارزیابی درد ران پا با معاینه فیزیکی آغاز می شود. معاینه فیزیکی به تشخیص علت بالقوه درد ران پا و تایید تشخیص کمک می کند. گاهی اوقات هم به آزمایش و تصاویر اشعه ایکس نیازی نیست.

آزمایش خون

عفونت و التهاب را می توان با آزمایش های خون تشخیص داد. اگر بیماری نقرس مد نظر باشد ممکن است آزمایش خونی برای اندازه گیری اسید اوریک صورت بگیرد. دیگر آزمایش های خون هم می توانند بسته به بیماری زمینه ای که مد نظر است مورد توجه قرار بگیرند.

تصویر برداری

اشعه ایکس:

اگر در مورد وجود شکستگی استخوان نگرانی وجود دارد، آنگاه ممکن است تصاویر ساده اشعه ایکس آن را نشان دهند.

سونوگرافی:

سونوگرافی می تواند برای تشخیص ترومبوز ورید عمقی مفید باشد.

شاخص مچ پایی- بازویی ABI:

ممکن است جریان خون شریانی در پاها با یک شاخص مچ پایی- بازویی برآورد شود که در آن جریان خون در هنگام استراحت و تمرین ارزیابی می شود.

– آنژیوگرام:

اگر به اطلاعات بیشتری درمورد شریان ها نیاز باشد، می توان برای مشاهده مستقیم توزیع شریانی پاها آزمایش آنژیوگرام انجام داد.

– سی تی اسکن:

می توان از توموگرافی کامپیوتری(CT) در موقعیت های مختلفی استفاده کرد. آنژیوگرافی CT می تواند در برخی موقعیت های معاینه عروق خونی جای آرتریوگرافی را بگیرد.

– ام آر آی:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را می توان برای معاینه پشت، ارزیابی استخوان ها، مفاصل و بافت های نرم مانند عضلات، تاندون ها و رباط های پشت و به منظور پی بردن به علل سیاتیک مورد استفاده قرار داد.

– تست نوار عصب و عضله:

می توان مطالعات هدایت عصبی را برای ارزیابی عملکرد اعصاب و اندازه گیری توانایی اعصاب خاص برای حمل پیام های الکتریکی مد نظر قرار داد.

– آسپیراسیون مفصل:

اگر درمورد عفونت و التهاب درون مفصل نگرانی وجود داشته باشد می توان یک سوزن را وارد مفصل کرد و مایع آن را برای تجزیه و تحلیل بیرون کشید یا خالی کرد.

راه ها و روش های درمان

درمان پا درد به تشخیص آن بستگی دارد. وقتی علت درد مشخص شد، درمان بر کنترل درد و کنترل مشکل بوجود آورنده درد به منظور جلوگیری یا کاهش بروز مجدد ان متمرکز است.

درمان درد ران پا بستگی به تشخیص پزشک دارد.هنگامی که علت درد مشخص شد، درمان هم بر کنترل درد و هم کنترل مشکل زمینه ای تمرکز می کند تا از وقوع دوباره آن جلوگیری کند یا امکان وقوع دوباره را کاهش دهد.

درمورد درمان صحیح درد مزمن پشت و ران پای خود با پزشک صحبت کنید. شیوه های درمان عبارتند از:

دارو

پزشکان اغلب در ابتدا شیوه درمان با دارو را امتحان می کنند. چون واکنش هر فردی به داروها متفاوت است، ممکن است پزشک دوزها و داروهای مختلفی را امتحان کند. داروها از مسکن هایی که بدون نسخه به فروش می رسند مانند آسپرین، استامینوفن، استروئیدهای ضد التهاب تا داروهای ضد التهاب قوی تر گسترده شده اند.

بریس و ارتز

برای کمک به مشکل کف پای صاف می توان از یک لایه محافظ در داخل کفش استفاده کرد که این لایه طبی می تواند درد پا را کاهش دهد. بریس قوزک پا نیز می تواند به کاهش درد پا کمک کند. محافظ پاشنه نیز می تواند برای افزایش حمایت و کمک به پیشگیری از پیچ خوردن قوزک پا استفاده شود.

نوع ارتز قابل استفاده برای شما با تشخیص پزشک با توجه به مشکل ایجاد شده و علت های احتمالی مشاهده آن و نیز شکل پا مشخص می شود. در بعضی موارد، پزشک ممکن است استفاده از صفحه یا پد محافظ مخصوص را برای بیمار تجویز کند و در سایر موارد ممکن است نیاز به اصلاح کفش بیمار وجود داشته باشد.

فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی تلاش می شود که امکان حرکت نرمال تر و همراه با درد کمتر را برای شما فراهم می سازد. ممکن است پزشک فیزیوتراپی منفعل مانند ماساژ و استفاده از گرما یا سرما یا درمان های فعالانه مانند تمرین کردن را توصیه کند.

سایر درمان های پزشکی

زمانیکه شدت و علت درد پا مشخص شد، یک دوره بهبود و پیشگیری شروع می شود. استفاده از وسایل الکترونیکی پزشکی مانند فراوا درمانی ،دستگاه های الکتریکی مختلف مانند تحریک کننده مفاصل ، نوردرمانی یا لیزر، و درمان های بدون استفاده ازدستگاه های الکتریکی برای کاهش درد پا و افزایش گردش بدن و بهبودی بسیار مناسب می باشد.

عمل جراحی

دلایل مختلفی وجود دارد که بیماران به جراحی نیاز دارند .شوک ناشی ازضربه می تواند باعث کشیدگی ،رگ به رگ شدن ،شکستگی ،آرتروز و درد شدید شود.به دلیل بیماری هاو سندروم ها استخوان های پا به مرور زمان از بین می روند و جراح برای درمان این استخوان مجبور به انجام عمل جراحی بر روی بیمار می شود.




طبقه بندی: موضوعات پزشکی،
[ یکشنبه 2 اسفند 1394 ] [ 10:32 ق.ظ ] [ فراز faraze ]
.: Weblog Themes By Mihan Skin :.

درباره وب سایت

آدرس سایت:

www.faraze.org
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

كد عكس تصادفی

كد عكس تصادفی

online
[dumpname] ([dumpclicks] كلیك)
آرشیو لینكدونی
welcome welcome


مشاهده جدول کامل لیگ برتر ایران

مجله نایت پلاس

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ جدید